آشنایی با حقوق زنان ( قسمت دوم ) - fazestan
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

fazestan
 
*** welcome to www. fazestan . parsiblog . com ***
لینک دوستان

بانوی دشت رویا
قطره و دریا
EMOZIONANTE
همرا ه با چهارده معصوم(علیهالسلام) ویارانشان
کوچه ای برای گفتن
یا امیر المومنین روحی فداک
اشعار و گفتار
عاشق آسمونی
کانون مسجد فاطمیه شهید یه
بنام پروردگار حی و توانا
منطقه و جهان آبستن حوادث خوش یمن
وبلاگ گروهی فصل انتظار
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
به یاد دوست
دلیل
قاصدک
قلم
از عشق تا ابدییت
همفکری
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
قطره ی شبنم
پژواک
انتظار
دل نوشته ها
لنگه کفش
ترانه های دیگر
ولی امر مسلمین جهان امام مطلق سید علی س
بسم الله العلی العظیم
سیب سرخ
شکوفه های زندگی
ترنم یاس
دیـــــــار عـــــــاشـقـــــان
فرزانگان امیدوار
(( همیشه با تو ))
خلـــوتگـــه دل
زندگی بی ترانه...
جزین
به سوی نور
فقط خدا
روبه آسمان
جزیره علم
پرورش دینی
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج
خداجونم
همنشین
بیداران...
پایگاه اطلاع رسانی مباشری
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
پیاده تا عرش
سید علی خامنه ای
عشق سرخ من
*** انـتـظـار ***
اظهرالمن الشمس
بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern
مکنون
یادگار فاو
نگاهی به اسم او
مهاجر
عکس و مطلب جالب و خنده دار
آموزه ـ AMOOZEH.IR
زیبـــای مرداب...
ان سالهای دوست داشتنی
PARSTIN ... MUSIC
مجله اینترنتی تبلیغاتی
دارالقران الکریم جرقویه علیا
رایان چوب
منتظر
کلبه
شعر
هو اللطیف
افسونگر
جاده های مه آلود
جوان ایرانی
قیدار شهر جد پیامبراسلام
پنجره ای رو به خاموشی
پوکه (باشهداباشیم)
وبلاگ سازمان بسیج مستضعفین basij
سکوت خیس
هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir )
همیشه بهار
منتظرظهور
...بــــــــاران که ببارد، همه عاشق هستند
عضویت در بزرگترین گروه یاهو
مصطفی قلیزاده علیار
سایه
رهپویان
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
شیمی وزندگی
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

سجاده ای پر از یاس
افطار
وضع هوای اردکان
ســـــد یـــــد کاشان
شقایقهای کالپوش
عاشقانه می گویم
.::نهان خانه ی دل::.
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
دل نوشته های یک دختر شهید
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
شاعرانه
کوی عشاق
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
TOWER SIAH POOSH
بلوچستان
شمیم سبز
... حبل المتین ...
هم نفس
choobak33
حسن آباد جرقویه علیا
سیب خیال
همسخن
السلام علیک یا فاطمه الزهرا..
بی بی گل
کارشناس ارشد اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی
چلچراغ شهادت
««««« شب های تهران »»»»»
هه هه هه.....
لباس شخصی
اطلاعات علمی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+آموزش
KING OF BLACK
لیلی و مجنون
کلبه تنهایی دوستان رها
►▌ استان قدس ▌ ◄
حنا، دختری با مقنعه
مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی
پرپر
دلتنگی ها
اتاق دلتنگی
سر مشق باد
جبهه وبلاگی غدیر
علی داودی
مُهر بر لب زده
کلبه تنهایی
الاستشهادیون للبحرین
نشریه حضور
قطره ای ازدریا
نغمه ی عاشقی
MNK Blog
ادبیات و فرهنگ
یگان امُل های مُدرنیسم نشده...امُلیسم
محمد جهانی
أنّ الارض یرثها عبادی الصالحون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
خدای نزدیک
۩۞۩ تنهاترین تنها ۩۞۩
رنگین کمان
صداقت و راست گویی
خاک
...وقتی پرادو هست ، پیداست که باید بود
همه چیز آماده دانلود . . . دانلود رایگان بازی و نرم افزار
سیب سبز
فروش وپخش لوازم خانگی کولیوند
شوروشعور عشق
کانون علمی فرهنگی شهید خداوردیلو شهریار
پژواک
به یاد شهیدمحسن مریمی و به امید بازگشت حاج احمدمتوسلیان
شهرستان بجنورد
ندای دریا
ماییم و نوای بی نوایی
نظرعشق
» اینجـــــا زنجــان اســت...
دو رکعت وبلاگ
+O
عشق الهی
سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
بی سر و سامان
حباب خیال
شب و تنهایی عشق
بچه شیعه
مجله اینترنتی شهر طلائی
عکس های زیبا
گمگشته
..::* حامیان ولایت *::..
آقاشیر
بازی موبایل،بازی جاوا،بازی سیمبین،دانلود بازی موبایل های جدید
ستارگان دوکوهه
♥ ♥ ♥ عشق در کائنات ☺
ضیافت
سروش دل
BABAK 1992
شلمچه
آوای قلبها...
اردکان نیوز
فریازان ...تویسرکان...همدان faryazan
عشق ودوست داشتن
ساعت یک و نیم آن روز
پزشکی عمومی دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
داشگاه آزاد دزفول
کوسالان
@@@گل گندم@@@
جلوه های عاشورایی
سایت گوناگون دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
بحث ان لاین
به نام آنکه وجودم زوجودش شده موجود
آذربایجان جانیمیز *** آراز چایی قانیمیز
زورق عشق
ثانیه های خسته
مرد تنهای شب
دین و جامعه
کلید کسب درآمد با وبلاگ دست ماست
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
ستاره
قاری عشق
پاسخگوی احکام
جـــیرفـــت زیـبا
ثریای کویر ایران
خاطرات دکتر بالتازار
پروانگی
کودک ونوجوان
کاخک شهر من!
سلمان علی ع
اندیشه برتر
معیار عدل
امام زمان
آیا عشق به همین معنی است؟
گردشگری
دیوانه
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
شاید منتظر
امام و شهدا
.: شهر عشق :.
گوناگون
مــــــ هـــــ ر بـــا ن
صبح نزدیک
تراوشات یک ذهن زیبا
سردار بی سنگر
سکوت سبز
GUST PC مرجع بازی های رایانه ای
الموقع الرسمی لسماحة الشیخ سید محمد جواد الحسینی المازندرانی
اردبیل بهشتی پنهان
نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ
خوش امدی ismailykبه وبلاگ
بوی سیب
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
نوای دل
یاربسیجی
تخته سیاه
طریق یار
فرق بین عشق و دوست داشتن
...::بست-70..:: بهترین های روز
گاهنامه
دلتنگ همیشگی
Har Chi Delet Mikhad
وبلاگ : روستای چشام
مستانه
بیا تو ج‍‍‍ـــوان +دانلود صلواتی+کلیپ +اسرارموفقیت+ازدواج
کارشناس مدیریت دولتی
به یاد شهید حسن ریاحی و کلیه شهدای جنگ تحمیلی
عکس های عاشقانه
چینش ثانیه ها
پاتوق دوستان
همدلی از همزبونی بهتره ...
آزاد
مهاجر
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
جواب مسابقات ایرانسل
مطالب جالب
امید مهربانی
منطقه آزاد
دوستدار علمدار
میقات محمد
احمد چاله پی
ان شاء الله
سیاوش پوراُرمَزد
ندای حقوق
عشق بی هدف... ! دیوانگی - عشق واقعی... ! دریافتنی

سلام شهدا
عشق گمشده
یادداشتهای فانوس
ستاره سهیل
اندیشه های من
انسان جاری
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
عطر یاس
صدای شهید
بازگشت نیما
مشاوره ؛ مشاوره ؛ مشاوره
پارسی نامه
واقعه
گلبرگ
درددل
ریاضیدان کوچک
آموزشی - مذهبی
شبح سیاه
جوجولی
خط قلــــــــــــم
مقلدان علمدار
ایحسب الانسان ان یترک سدی
جرعه ای از شراب عشق
رازهای موفقیت زندگی

قسمت دوم

 

جلسه گذشته ثابت شد که ما ممکن الوجود و معلولیم و برای موجود شدن ما حتما باید یکسری علل و شرایطی فراهم شود تا ما موجود شویم، یعنی علت به معلول وجود و هستی می بخشد و معلول بدون وجود علت بوجود نمی آید. در این قسمت انشاءا... رابطه معلول با علت خویش بیان خواهد شد.   

این که گفته می شود علت به معلول وجود و هستی می دهد به چه معناست؟ آیا به این معناست که مخزنی هست پر از وجود و هرگاه علت می خواهد معلولی را موجود کند مقداری وجود از آن مخزن بر می گیرد و به معلول میدهد و به این ترتیب معلول، که تا کنون وجود نداشت موجود می شود.

فرض می کنیم که «الف» علت وجود بخش است و «ب» معلول آن است و رابطه وجود بخشی را مانند رابطه پول دادن و پول گرفتن تصور میکنیم.

در چنین موردی که کسی ، مانند «زهرا» ، چیزی را مانند پول، به دیگری، مثلا « الهام » می دهد پای چهار واقعیت و موجود خارجی در کار است :

1- دهنده : « زهرا »

2- گیرنده : « الهام »

3- شیء داده شده : پول

4- دادن: فعل و حرکتی که دهنده، یعنی «زهرا» انجام می دهد.

هنگامی که علت به معلول وجود می بخشد نیز این چهار موجود و واقعیت خارجی در کار است :

1- دهنده : علت وجود بخش «الف»

2- گیرنده : معلول «ب»

3- شیء داده شده : وجود؛

4- دادن : ایجاد(فعلی که علت وجود بخش انجام می دهد)

پس فرض این است که در خارج « الف » ، که علت است، یک شیء است و «ب» ، که معلول آن است ، شیء دیگری است و وجود، که «الف» آن را به «ب» داده است، شیء سومی است وایجاد، که همان دادن وجود به «ب» است (عمل«الف» ) شیء چهارمی است.

با این مفروضات، ابتدا به سراغ گیرنده و شیء داده شده، یعنی  به سراغ معلول و وجود می رویم. اگر معلول موجودی باشد، وجودی که از علت دریافت می دارد موجود دیگری ، لازم می آید که آنچه را معلول فرض کرده بودیم معلول نباشد؛ یعنی، لازم می آید "ب" معلول "الف" نباشد. چرا؟ زیرا اگر "ب" خود موجودی باشد و وجودی که از "الف" دریافت میدارد موجود دیگری ، به این معناست که "ب" بدون دریافت وجود از "الف" موجود است و معنای این که "ب" بدون دریافت وجود از "الف" موجود است این است که "ب" معلول "الف" نیست و "الف" علت وجود بخش "ب" نیست؛ درحالی که فرض کرده بودیم که "الف" علت وجود بخش "ب" است و این تناقض است و محال می باشد. معنای این تناقض این است که این فرض که ( "الف" علت وجود بخش "ب" است ) با این فرض که (در خارج، وجودی که "الف" به "ب" می دهد غیر از خود "ب" است) ناسازگار است. پس هنگامی که فرض می کنیم "الف" علت وجود بخش "ب" است ، برای اینکه تناقضی پیش نیاید، ناچار باید بپذیریم  که در خارج معلول عیناً خود همان وجودی است که "الف" می بخشد، نه اینکه معلول چیز دیگری است غیر از وجودی که به آن بخشیده میشود.

معلول یعنی همان وجود  بخشیده شده و لاغیر.

به این ترتیب، اولین اصلاح در تصویر مزبور به این نحو است که در رابطه وجود بخشی، گیرنده (معلول) عیناً همان داده شده(وجود) است . در خارج، وجود معلول و خود معلول دو چیز نیستند، یک شیء واحد است ، ولی ذهن ماست که این امر واحد را به دو مفهوم تحلیل می کند: وجود معلول و خود معلول، و سپس فرض می کند که اولی (وجود) از طرف  علت به دومی (خود معلول) داده می شود و دومی آن را از علت می گیرد.

اکنون به سراغ شیء چهارم می رویم و عملی را که علت انجام می دهد ، یعنی همان دادن وجود به معلول را ، مورد تحلیل قرار می دهیم.ثابت کردیم که فرض اینکه "الف" علت وجودبخش "ب" است، مستلزم این است که وجود معلول و خود معلول در خارج یک چیز باشند، نه دو چیز. با توجه به این نکته، معنای دادن وجود به معلول این است که چیزی را به خودش بدهیم ؟ آشکار است که جواب منفی است. اگر چیزی دارای چیز دیگری نباشد، می توان شیئی دیگر را به آن  داد، ولی اگر دارای آن باشد، چگونه می توان عین خود همان چیز را دوباره به آن داد، در بحث مورد نظر نیز ، فرض این است که وجود معلول عین خود معلول است ؛ در این صورت ، چگونه متصور است که علت، خود معلول را به خودش بدهد ؟ برای رفع این مشکل، منطقا باید یکی از سه راه حل زیر را در پیش گیریم:

1) آنچه را در سابق رشته ایم دوباره پنبه کنیم ؛یعنی بپذیریم که در واقع، خود معلول یک چیز است و وجودش چیز دیگری است. ولی همانطور که دیدیم، تناقض است و محال.

2) بپذیریم که عملی به نام (دادن وجود) یا (ایجاد) انجام نگرفته است، به این دلیل که دادن چیزی به خودش بی معنا وتناقض آمیز است. معنای این سخن این است که علت به معلول وجود نداده است و "الف" علت وجودبخش "ب" نیست؛ درحالی که فرض کرده بودیم که هست، و این خلاف فرض است.

در این صورت باید بپذیریم که ، همانطورکه در واقع ، وجود معلول عین خود معلول است ، به همان نحو ، عین عمل علت ( ایجاد) هم هست؛ به عبارت دیگر ، اساساً معلول چیزی جز همان کار علت، یعنی چیزی جز همان (وجود دادن) علت نیست. پس در واقع ، چهار شیء _ علت ، معلول ، وجود و ایجاد (دادن وجود)_ نداریم؛ فقط دو چیز داریم: یکی علت است و دیگری فعالیت و کار کردن علت است که به آن (معلول ) ، (وجود معلول) و ( وجود دادن به معلول یا ایجاد معلول ) هم می گوییم.

این راه حل مستلزم هیچ نوع تناقضی نیست و با توجه به این که منطقاً هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، می توان نتیجه گرفت که فرض اینکه (الف علت وجود بخش ب است ) مساوی این فرض است که ( ب همان فعالیت و کار کردن الف است ولاغیر).

از آنجا که خلق کردن به معنای ایجاد است و مخلوق یعنی معلول ، به نعبیر دیگر می توان گفت : "مخلوق" یعنی همان خود "خلق کردن" که کار خالق است.

 با درک این مطلب به این مثال توجه کنید . شما الآن در ذهن خود درخت فرض کنید ، درخت بوجود می آید، حالا تحلیل می کنیم:

1- شما علت بوجود آمدن تصور درخت هستید.

2- درخت وجود نداشت و با کار شما ایجاد شد.

3- تصویر درخت جز همان کار شما نیست.

4- وجود بخشیدن به تصویر درخت نیز همان کار شماست.

پس ؛ در این مثال جز شما و کارتان وجود واقعی ندارد، تصویر درخت، وجود درخت و ایجاد( وجود بخشیدن ) همان کار و فعالیت شماست.

این مثال را به خاطر بسپارید، در آینده به کار می آید.

ادامه دارد ...

( این پست جزءمطالب برگزیده پارسی نامه شناخته شده است.)


[ شنبه 90/2/24 ] [ 1:56 صبح ] [ hafez ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : hafez[130]
نویسندگان وبلاگ :
F..A[0]
A..A[0]
Z..A[0]

دوستان عزیز برای مشاهده بهتر وبلاگ از مرورگر Google chrome و یا Firefox استفاده نمایید.
امکانات وب
بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 208899





Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت



برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


Online User