fazestan | ||
|
روش هایی برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن (قسمت چهارم)
ذهن کودکان تر و تازه و شاداب تر است. آن ها جسور هستند و احساساتشان از طریق فشارهای اجتماعی سرکوب نشده است. به جهان با شگفتی می نگرند و مانند بزرگ ترها پاکی و معصومیت خود را از دست نداده اند. با کودکان پیرامون مسائل مختلف صحبت کنید تا با نقطه نظر ساده و بی آلایش آن ها آشنا شوید. اگر می خواهید مشکلی را حل کنید نظر آن ها را نیز جویا شوید. عقاید آن ها شما را به تعجب وا می دارند. آن ها قصد تاثیرگذاری در دیگران را ندارند و همه چیز را تنها با اتکا بر پاکی و صداقت بیان می کنند. از سوی دیگر با افراد سال خورده و مسن نیز مشورت کنید. آن ها مدت ها پیش با تمام این مشکلات مواجه شده اند و با آن دست و پنجه نرم کرده اند. تجربیاتشان آن قدر سودمند و با ارزش است که هیچ قیمتی را نمی توان بر روی آن گذاشت. پس آن ها را دست کم نگیرید، با دیدگاه هایشان نسبت به زندگی آشنا شوید و از آن ها درس بگیرید. قطعاً شما را به سوی جهت مناسب هدایت می کنند و از مشکلات در امان خواهید بود.
همه ما دوستی داریم که به نظر می رسد توانایی پاسخ به تمام مسائل و مشکلات ما را دارد. چرا تنها در مورد مشکلات شخصی از او کمک می خواهید؟ بد نیست گاهی در مورد مسائل مهم تر نیز از او یاری بجویید. ادامه دارد ... [ سه شنبه 90/3/31 ] [ 7:29 صبح ] [ hafez ]
چیزی که بیشتر داریم روزی مردی برای خود خانه ای بزرگ و زیبا خرید که حیاطی بزرگ با درختان میوه داشت. درهمسایگی او خانه ای قدیمی بود که صاحبی حسود داشت که همیشه سعی می کرد اوقات او را تلخ کند و با گذاشتن زباله کنار خانه او و ریختن آشغال سعی می کرد به این هدف خود برسد. یک روز صبح خوشحال و سرحال از خواب برخاست. همین که به ایوان رفت دید یک سطل پر از زباله در ایوان است. سطل را تمیز شست، برق انداخت و آن را از میوه های تازه و رسیده حیاط خود پرکرد تا برای همسایه خود ببرد. وقتی همسایه صدای در زدن او را شنید از روی بدجنسی خوشحال شد و پیش خود فکرکرد این بار دیگر برای دعوا آمده است. وقتی در را باز کرد مرد به او یک سطل پر از میوه های تازه و رسیده داد و گفت: "هرکس آن چیزی را با دیگری قسمت می کند که از آن بیشتر دارد!"
[ یکشنبه 90/3/29 ] [ 10:43 عصر ] [ hafez ]
نماز در بستر تاریخ ... (قسمت هفتم)
نه تنها حضرت عیسی (علیه السلام) نماز می خواند بلکه قبل از تولد، مادرش در بیت المقدس در محراب خود مشغول نماز بود. حضرت مریم به فرزند بزرگوارش فرمود: ای فرزند! تنها آرزوی من این است روزهای گرم تابستان را روزه بگیرم و شب های سرد و طولانی زمستان را وضو بگیرم و مشغول نماز گردم (کتاب ارزش و اهمیت نماز، ص7).
رسول گرامی اسلام (صلی ا... علیه وآله و سلم) در طول عمرش نه گناه کرد و نه فکر گناه در خاطر مبارکش خطور نمود، درعین حال آن قدر نماز می خواند و به نماز اهمیت می داد و خود را به رنج و زحمت می انداخت، تا آن جا که خداوند به او وحی می کند و می فرماید: «ای پیامبر هدایت کننده! ما این قرآن را برتو نفرستادیم که این قدر خودت را در موقع عبادت نماز به زحمت اندازی» (سوره طه، آیه2) ادامه دارد ...
[ جمعه 90/3/27 ] [ 5:57 عصر ] [ hafez ]
خجسته میلاد فرخنده مولود کعبه، قرآن ناطق،مولی الموحدین، حضرت علی علیه السلام و گرامیداشت مقام والای پدر و روز مرد مبارک باد [ چهارشنبه 90/3/25 ] [ 12:55 عصر ] [ hafez ]
روش هایی برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن (قسمت سوم)
بهره جستن از افکار و عقاید دیگران نیز به نوبه خود، روش مناسبی برای گسترش ایده های شخصی شماست. افراد مختلف دارای نقطه نظرات و چشم اندازهای متفاوتی هستند. توانایی های آن ها مختلف است و سوابق و پیشینه های متفاوتی دارند. کارکرد ذهن افراد منحصر به فرد است. با مطرح شدن یک بحث در میان جمع، آن قدر پیشنهادهای مختلف شنیده می شود که نیمی از آن ها هرگز به ذهن شما نمی رسیدند. به این طریق شما می توانید با کوله باری سرشار از افکار متفاوت در جاده تصمیم گیری گام بردارید. نسبت به نظر هیچ کس بی توجهی نکنید. شاید در نگاه اول احمقانه به نظر برسند اما شاید مانند صدف هایی باشند که در خود گوهرهای گران قیمتی را جای داده اند. درست نیست که در مورد نظر دیگران به قضاوت بنشینیم. سعی کنید به جای قضاوت های بیهوده، آن ها را سبک و سنگین کرده و در امور روزمره خود به کار ببندید.
گاهی اوقات تنها چیزی که باعث می شود ذهن خسته شما را دوباره به کار اندازد تغییر وضع ظاهری محیط اطرافتان است. اگر چشم انداز پیرامون شما تغییر کند، ذهن شما نیز به صورت ناخودآگاه به سمت یک دیدگاه جدید تغییر جهت می دهد. اگر تمام مدت در پشت میز خود بنشینید، ذهن خود را در آن شرایط محدود می کنید و هیچ فضایی برای برانگیختگی او باقی نمی گذارید. بنابراین می توانید پیاده روی کنید، به باشگاه ورزشی بروید، کنار آب رود بنشینید و در کل به یک مکان جدید قدم بگذارید تا ذهن شما نیز بتواند آزادانه به تمرین و تکاپو بپردازید. ادامه دارد ...
[ سه شنبه 90/3/24 ] [ 3:20 عصر ] [ hafez ]
مایکروویو را دست کم نگیرید نمی دانیم این چه رسم غلطی است که بسیاری از ما استفاده از انواع مایکروویو را به گرم کردن غذا و نهایتاً داغ کردن شیر محدود کرده و توانمندی این دستگاه کارآمد را فقط در همین حد می دانیم. اما واقعیت چیز دیگری است. مطمئن باشید اگر شما هم با تمام کارایی این وسیله برقی آشنا شوید، شاید به زودی به آن دسته از افرادی بپیوندید که حتی یک روز نیز نمی توانند بدون مایکروویو زندگی کنند! متأسفانه برخی از ما فکر می کنیم مایکروویو وسیله ای است برای تزئین بخشی از آشپزخانه و تنها حضور فیزیکی این دستگاه را به کار با آن ترجیح می دهیم. پس اگر شما هم جزو این افراد هستید بهتر است این وسیله کارآمد را به انباری منزل انتقال دهید تا حداقل بخشی از فضای آشپزخانه تان کمی باز شود! درست است که پخت و پز انواع غذا در مایکروویو آن هم در کمترین زمان ممکن، شناخته شده ترین قابلیت این دستگاه است، اما باورکنید با استفاده صحیح و اصولی از مایکروویو می توان دست به انجام کارهایی زد که باعث تعجب شما و اهل منزل شود. البته ما قصد داریم امروز شما را با کارکرد جانبی این دستگاه آشنا کنیم که مطمئناً با طبخ و گرم کردن غذا تفاوت دارد. کاربرد غیر متعارف! به عنوان مثال اگر شما نیز جزو آن دسته از خانم های خانه داری هستید که از بوی بد اسکاچ ظرفشویی کلافه شده و بعد از هر بار شستن ظرف پخت ماهی آن را دور می اندازید، این روش را امتحان کنید. ابتدا همان اسکاچ بدبو را در یک ظرف محتوی آب و آبلیمو یا سرکه خیس کنید و سپس آن را به مدت یک دقیقه درون مایکروویو بگذارید. هنوز برای تعجب کردن زود است، چراکه اگر تخته گوشت یا تخته مخصوص خرد کردن سبزی شما نیز بو گرفته یا خوب تمیز نمی شود، می توانید روی آن لیموی تازه بمالید و در مایکروویو قرار دهید تا هنگام تمیز شدن، ضدعفونی هم شود. ضمناً وقتی می خواهید شکر را آب کنید نیز کافی است ظرف پلاستیکی محتوی شکر را حدود یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید. البته برای نرم کردن عسل هم می شود از مایکروویو استفاده کرد،به این صورت که عسل سفت شده در یخچال را به مدت 30 ثانیه درون دستگاه بگذارید. از سویی دیگر حتی اگر لوازم آرایشی تان را درون یخچال می گذارید و به دلیل دیر به دیر استفاده کردن از آنها، سفت و یخ زده به نظر می رسند بهتر است از مایکروویو استفاده کنید. اما یادتان باشد حرارت باید بسیار کم باشد و زمان هم طولانی نشود. اگر از این روش برای نرم کردن کرم ها استفاده می کنید، یادتان باشد بعد از خارج کردن آن از مایکروویو ابتدا آن را روی ساق پایتان امتحان کنید تا اگر کرم داغ شده بود دست یا صورتتان را نسوزاند. کاربرد آشپزی اگر برای پخت نان، غذا یا شیرینی قصد دارید خمیر آماده شده تان را گرم کنید نیز بهتر است به سراغ مایکروویو بروید. بدین ترتیب که اول خمیر را در ظرف گودی مثل کاسه بریزید و حرارت مایکروویو را روی پایین ترین درجه تنظیم کنید وسپس به مدت 3 دقیقه و بعد از کمی استراحت دوباره به مدت 6 دقیقه آن را حرارت دهید. پس از این کار می بینید که خمیر شما کاملاً پف می کند. البته برای سرخ و برشته کردن سیر هم می توانید از مایکروویو استفاده کنید به این ترتیب که حبه های سیر را به شکل دلخواه برش بزنید و آنها را در ظرف موردنظر بریزید و کمی رویش روغن بریزید و به مدت 7 دقیقه در حرارت متوسط قرار دهید. برای جلوگیری از سوختن سیرها می توانید در این 7 دقیقه یکی دوبار آنها را زیر و رو کنید. شما می توانید با مایکروویو از مرکبات نیز آب بیشتری بگیرید! یعنی اگر مرکبات شما کمی در خانه مانده و به خاطر سرمای درون یخچال پوستش سفت شده، آن را به مدت 20 تا 30 ثانیه درون دستگاه بگذارید و بعد از سرد شدن آبش را بگیرید. ضمناً اگر دوست دارید خشکباری را که خریده اید، خودتان در خانه برشته کنید و از آجیل خانگی لذت ببرید، مایکروویو این کار را برایتان انجام می دهد، فقط کافی است مقداری از خشکبار را درون ظرف مخصوص مایکروویو قرار داده و به مدت 5 دقیقه آنها را حرارت بدهید. البته میزان برشته شدن آجیل بسته به میل افراد، می تواند متفاوت باشد پس زمان حرارت خشکبار می تواند کم یا زیادتر از این مقدار باشد. [ دوشنبه 90/3/23 ] [ 6:50 عصر ] [ hafez ]
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام یا نور یا برهان یامبین یا منیر یارب إکفنی الشرور و آفات الدهور و اسئلک النجاة یوم ینفخ فی الصور (حرز حضرت جوادالائمه علیه السلام).
ولادت امام جواد (ع) بر عموم شیعیان مبارک باد. {منبع وبلاگ برادران شهید هاشمی}
[ دوشنبه 90/3/23 ] [ 12:49 صبح ] [ hafez ]
نماز در بستر تاریخ ... (قسمت ششم)
حضرت سلیمان بن داوود (علیهما السلام) یکی از پیامبران پرقدرت است که بعد از پدرش داوود، خداوند متعال سلطنت روی زمین را به او عطا کرد.درباره نماز حضرت سلیمان آورده است که: آن حضرت نماز صبح را در شام (سرزمین شام) می خواند و به وسیله باد حرکت می کرد و نماز ظهر همانروز را در فارس (شیراز) اقامه می نمود (بحارالانوار، ج14، ص99).
ایشان یکی از پیامبران بزرگ الهی است که با خواست خدا بدون پدر از مادری به نام مریم (سلام ا... علیها) پا به عالم وجود گذاشت. این پیامبر درحالی که کودکی تازه به دنیا آمده بود، درگهواره برای تبرئه کردن مادرش چنین گفت: من بنده خدا هستم که به من کتاب نازل می شود، پیامبری برگزیده و عظیم الشان، هرکجا باشم وجودم مبارک و پربرکت است، خداوند مرا تا زنده ام سفارش به نماز و زکات نموده است، سفارش نیکی به مادرم کرده و مرا ستمگر و جبار قرار نداده است (سوره مریم)
ادامه دارد ... [ جمعه 90/3/20 ] [ 11:28 عصر ] [ hafez ]
ضرب المثل های حقوقی 31_ اگر در جوانی سوزنی بدزدی در پیری پول خواهی دزدید (چینی) 32_ اگر وکیل دادگستری را با اردنگی پایین پله ها اندازید تا پایان عمر به شما خواهد چسبید (انگلیسی) 33_ تمام قوانین عادلانه نیست (اسکاتلندی) 34_ افتابه دزدها را به دار می اویزیم و به دزدان بزرگ درود می فرستیم (آلمانی) 35_ اگر میخواهی قاضی خوبی باشی باید به حرف های همه گوش بدهی (برزیلی) 36_ جهنم و محکمه عدالت همیشه باز هستند (آلمانی) 37_ از دو کس حقیقت را مپوشان یکی پزشک و دیگری وکیل عدلیه (فرانسوی) 38_ ازدواج زودش اشتباه است و دیرش اشتباهی بزرگتر (فرانسوی) 39_ آنکه میدزدد به دار اویخته نمیشود بلکه انکه گرفتار میگردد به دار اویخته میشود (چک) 40_ چو بد کردی مشو ایمن ز افات که واجب شد طبیعت را مکافات (فارسی) ادامه دارد ...
[ یکشنبه 90/3/15 ] [ 8:44 عصر ] [ hafez ]
آشنایی با حقوق زنان (قسمت پنجم)
باز از چاه به راه رسیدیم وز غربت اجسام به الله رسیدیم فرض کنید دوست شما شیئی را در نظر گرفته که شما از آن بی خبرید. آن شیء برای شما مجهول است و می توانیم نام آن را "الف" بگذاریم.فرض کنید دوستتان که "الف" را درنظر گرفته به شما می گوید آنچه من درنظر گرفته ام چیزی است که می تواند روی میز قرار بگیرد. در این صورت،شما درباره "الف" می دانید که می تواند روی میز قرار بگیرد. آیا با توجه به آنچه درباره "الف" می دانید، می توانید بگویید "الف" روی میز است یا جایی دیگر؟ روشن است که اطلاعات داده شده برای پاسخ این پرسش کافی نیست. گرچه "الف" می تواند روی میز قرار گیرد،ممکن است فعلا روی میز نباشد. حالا فرض کنید دوست شما کلمه ای را روی کاغذ نوشته و آن را از شما مخفی کرده است. کلمه موردنظر برای شما مجهول است و می توانیم نام آن را "ب" بگذاریم. فرض کنید دوستتان که "ب" را نوشته به شما می گوید "ب" کلمه ای است که می تواند بر وقوع کاری در گذشته دلالت کند. آیا میتوانید بگویید "ب" اسم است، یا فعل یا حرف؟ با توجه به تعریف انواع کلمه ، این بدان معناست که شما می دانید "ب" می تواند فعل باشد. آیا در این مثال نیز نمی توانید به صورت یقینی بگویید "ب" فعل است؟ روشن است که هر کس با تعریف انواع کلمه آشنایی داشته باشد، بی درنگ می فهمد که "ب" ضرورتاً فعل است. تفاوت این دو مثال در چیست؟ اگر در وصف "روی میز بودن" و "فعل بودن" دقت کنیم دلیل این تفاوت را می یابیم. شیء "الف" مثلا قندان بوده است، آیا وصف روی میز بودن برای قندان ضروری و جدایی ناپذیر است؟ خیر روی میز بودن جزء ذات قندان نیست، می شود قندان باشد ولی روی میز نباشد، روی میز بودن وصفی است جدایی پذیر. اما بر زمان خاصی دلالت کردن در مثال دوم وصفی است جدایی ناپذیر،دلالت بر وقوع کاری در زمان گذشته جزء خصوصیات ذاتی و جدایی ناپذیر فعل است؛ نمی توانیم فعلی را فرض کنیم که بر وقوع کاری در زمانی خاص دلالت نداشته باشد. در صفات معلول بیان شد که موجودی است وابسته، ناقص، فقیر، و عین ربط بودن. این صفات برای معلول چطورند؟ وصفی ذاتی و جدایی ناپذیر است؟ و یا صفتی غیر ذاتی؟ با تحلیل ایجاد و درک حقیقت معلول دریافتیم که این صفات، در ذات معلولند. یعنی معلول ذاتاً ناقص است. پس اگر در معرفی شیئی بگوییم ناقص است، آن شیء حتما ناقص است و معلول، چون یکی از صفات معلول ناقص بودن آن است، اگر شیئی معلول باشد حتما ناقص است . حالا با توجه به این مقدمات به علت نخستین رجوع کنیم، وجودی که معلول نیست،پس ناقص نیست و باید تمام کمالات را دارا باشد و اگر نقصی در او باشد، _به این دلیل که نقص صفت اساسی معلول است_ او معلول می شود، که این نیز با بطلان تسلسل علل در تناقض است. پس علت نخستین یا واجب الوجود یا همان خدای سبحان باید کامل مطلق باشد و هیچ گونه نقصی درباره او فرض نمی شود. دقت کنید: کامل مطلق، بر موجودی قابل اطلاق است که کامل تر از آن قابل فرض نباشد و به تعبیر دیگر ، فرض کامل تر از آن فرضی متناقض باشد. کامل مطلق وجودی نیست که صرفاً کمالش از سایر موجودات بیشتر است؛ بلکه وجودی است که کامل تر از آن قابل فرض نیز نباشد. وصف کمال مطلق یکی از اوصاف اصلی است. هر وصفی که بر کمال وجود دلالت کند و هیچ نقص و محدودیتی را در موصوف خود نشان ندهد یکی از مصادیق کمال است و بر اساس برهان مزبور می توان آن وصف را به خداوند نسبت داد. از همین راه ، به سادگی می توان فهمید که خداوند دارای علم ، قدرت، حکمت، رحمت، حیات مطلق و ... است. مطلق بودن جا برای دیگری نمی گذارد، حتی یک ذره. اگر می گوییم تاریکی مطلق یعنی اینکه، هیچ نوری نیست، حتی یک ذره، اگر می گوییم خداوند کمال مطلق است یعنی در کنار او و برابر او هیچ کس و یا چیزی کمال ندارد، زیرا با مطلق بودن او ناسازگار است. با درک وصف "کمال مطلق" برای خداوند می توان به یکتایی او پی برد. یکتایی خداوند هدف این است که بفهمیم خداوند یکتاست و به عبارت دیگر ، موجود مستقل یکتاست. مقصود از یکتایی موجود مستقل این است که هیچ موجود مستقل دیگری وجود ندارد و به تعبیر دیگر ، مفهوم " موجود مستقل" تنها یک مصداق دارد. ابتدا فرض کنید "الف" موجودی مستقل است و موجود دیگری مانند "ب" ربط به آن است. بنابر آن چه درباره وجود بخشی علت به معلول گفتیم، کمال "ب" از "الف" است، پس "الف" واجد کمال "ب" است، بلکه از آن کامل تر نیز هست. اکنون فرض کنید "الف" مستقل است و موجود دیگری "ج" وجود دارد که با آن هم عرض است؛ به این معنا که "ج" به هیچ صورت_ بی واسطه یا با واسطه_ ربط به "الف" نیست. در این فرض ، کاری به نحوه وجود "ج" نداریم، ممکن است آن را مستقل فرض کنیم، یا رابط. مهم این است که در فرض ما "ج" ربط به "الف" نیست؛ در این فرض ، کمال "ج" از "الف" نیست، بلکه یا از خودش است یا از موجودی دیگر غیر از "الف" . در این صورت، "الف" واجد کمال "ج" نیست. روشن است که نداشتن نوعی نقص است، و نداشتن دلیل بر ناقص بودن است، و ناقص بودن دلیل بر معلول بودن، و معلول بودن یعنی وابسته بودن و این با استقلال و مستقل بودن در تناقض است. و اگر موجودی مستقل و غیر معلول وجود نداشته باشد با توجه به بطلان تسلسل علل هیچ پدیده و معلولی موجود نخواهد شد. پس با توجه به این که هستی به وجود آمده است و با لحاظ اصولی که بیان شد یگانه علتی که باعث بوجود آمدن سایر معلولات است_ با واسطه یا بی واسطه_ همان خدای تعالی است که واجد تمام کمالات و از هر نقصی مبرّاست. نمی توان دو خدا فرض کرد زیرا حداقل ایرادی که پیش می آید این است که وجود خدا را محدود کردیم، یکی این و یکی آن، این دوتا بودن نشانه ی محدود بودن نقص، و آنچه ناقص است معلول و معلول نمی تواند خدا باشد پس اگر خدا کمال مطلق است پس حتما باید یگانه باشد. یکی دیگر از صفات خدای سبحان که بسیار در فهمیدن مسائل کمک می کند، صفت حکمت است. یعنی خدا کار غیر حکیمانه انجام نمی دهد. کار حکیمانه یعنی: کاری که براساس واقع و مصلحت باشد، بیهوده و لغو نباشد. ادامه دارد ...
[ یکشنبه 90/3/15 ] [ 7:50 عصر ] [ hafez ]
|
Online User |